«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

فرهاد قائمیان: با حمایت از هنرمندان به اقتصاد هنر کمک می‌کنیم | گروه‌های برتر ملی ردر دهه کرامت در  مشهد اجرا خواهند کرد

  • کد خبر: ۲۰۱۰۶۳
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
فرهاد قائمیان: با حمایت از هنرمندان به اقتصاد هنر کمک می‌کنیم | گروه‌های برتر ملی ردر دهه کرامت در  مشهد اجرا خواهند کرد
گفتگو‌ی اختصاصی با فرهاد قائمیان، بازیگر مطرح و مدیر بیست ویکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع).

الهام ظریفیان | شهرآرانیوز هفته گذشته نام فرهاد قائمیان، بازیگر شناخته شده تلویزیون و سینمای ایران و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره سال گذشته فیلم فجر برای فیلم «غریب»، به عنوان مدیر بیست ویکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) اعلام شد. این سمت برای اولین بار است که در این جشنواره ایجاد می‌شود.

قائمیان که پیش از این نیز در سیزدهمین جشنواره تئاتر رضوی به عنوان داور حضور داشت، در اولین گفت وگوی خبری اش پس از انتصابش به عنوان مدیر بیست ویکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، از ریل گذاری برای ارائه آثار فاخر سینمایی و ارائه به جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت.

او ابراز امیدواری کرد با تعاملی که بین سازمان سینمایی و دیگر سازمان‌های سینمایی کشور دارد، بتواند روی کل جشنواره‌ها به ویژه جشنواره فجر به عنوان پیشانی امور سینمایی کشور تأثیر بگذارد تا در نهایت این جریان به خروجی‌های فاخری درباره امام رضا (ع) در سینمای کشور منجر شود. در این گفتگو این هنرمند از برنامه هایش برای بهتر برگزارشدن جشنواره بیست ویکم امام رضا (ع) سخن گفت.

باتوجه به اینکه شما سال هاست به عنوان هنرمند فعالیت می‌کنید و با مشکلات هنرمندان در تولید آثار امام رضایی آشنا هستید، به نظرتان حضور یک هنرمند به عنوان مدیر چه آورده‌هایی می‌تواند برای تولید آثار امام رضایی به ویژه در زمینه تولید فیلم داشته باشد؟

قطعا وجود هنرمندان در مدیریت جشنواره‌ها هم در حوزه اجرا و هم در جریان سازی رسانه‌ای می‌تواند تأثیرگذار باشد. عموم مردم و جامعه هنری با جریانی که پشتوانه حرفه‌ای داشته باشد، بیشتر همراهی می‌کنند. قبلا اشاره کرده بودم که در این جشنواره برای تولید فیلم سینمایی با موضوع حضرت رضا (ع) ریل گذاری خواهیم کرد. عموم جامعه هنری و حرفه‌ای فیلم و سینما می‌دانند که ریل گذاری تا لحظه‌ای که به تولید و عرضه به جامعه منجر شود، بازه زمانی منطقی خواهد داشت، اما امیدواریم بتوانیم این جریان را سرعت ببخشیم و کار را به اجرا نزدیک‌تر کنیم.

برای اولین بار است که سمت مدیر جشنواره را به کسی می‌دهند. این سمت چه تفاوتی با دبیر جشنواره دارد؟

در هر رشته تخصصی در مجموعه جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) که امسال دوازده عنوان است، یک نفر در سمت دبیر راهبری آن رشته تخصصی فعالیت می‌کند. برای مثال استاد نجابتی دبیر نهمین جشنواره گرافیک رضوی است، اما مدیر جشنواره، مدیر راهبری اجرایی و رسانه‌ای کل این دوازده عنوان است.

چقدر از گذشته این جشنواره اطلاع دارید و با ساختار آن آشنا هستید؟

من در سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به عنوان داور حضور داشتم و امسال نیز از یازدهم آذر پیرو تصمیم اعضای هیئت مدیره بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به جریان جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) اضافه شدم. آشنایی ام با فعالیت جشنواره در سال‌های گذشته نسبی است، اما درحال تکمیل کردن اطلاعاتم هستم تا بتوانم آن فعالیت‌ها را آسیب شناسی و برای آینده برنامه ریزی کنم.

به نظرتان این جشنواره در کدام بخش‌ها ضعف داشته است؟

بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از سال ۱۳۸۲ فعالیتش را ابتدا با عنوان دبیرخانه دائمی شروع کرد و در ادامه، ساختار آن به بنیاد ارتقا پیدا کرد. در این مدت با مجموع فعالیت هایش توانسته است یک جریان عمومی ایجاد کند تا هنرمندان بتوانند سهمی در عرض ارادت به حضرت رضا (ع) داشته باشند. این ویژگی خوب مجموعه جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) است که انصافا نمی‌شود آن را نادیده گرفت. موضوع بعدی این است که اقشار مختلف مردم و هنرمندان پای کار جشنواره امام رضا (ع) آمده اند.

همچنین، باید به فراگیری جشنواره در استان‌های مختلف کشور اشاره کنیم. جشنواره در سال‌های گذشته نقص‌هایی هم داشته است، اما از دوره بیستم به بعد جشنواره در رویکرد تحولی خود درحال برنامه ریزی برای تخصصی‌تر و حرفه‌ای ترشدن است. برای این منظور سعی می‌کنیم از هنرمندان حرفه‌ای در تراز ملی به عنوان دبیران جشنواره‌ها دعوت به همکاری کنیم. نکته بعدی این است که فعالیت هایمان را به جامعه هنری و عموم مردم عرضه کنیم. جشنواره‌های ما باید خروجی محور و براساس تولیدات باشند.

جشنواره‌ای که تولیدمحور نباشد، فقط به چند روز برگزاری و اجرای مختصر محدود خواهد شد و جریان سازی در آن اتفاق نمی‌افتد. ما درحال برنامه ر یزی برای راه اندازی دفتر‌های تخصصی در بنیاد بین المللی امام رضا (ع) هستیم که در سه موضوع آموزش هنرمندان جوان، تقویت جریان تولید و همچنین بهره گیری از نظر نخبگان به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. این‌ها موضوعاتی هستند که آسیب شناسی شده اند.

جشنواره فیلم کوتاه رضوی دو سال است که برگزار نمی‌شود. در این بخش انیمیشن هم تولید می‌شد که به دلیل تعطیلی جشنواره فیلم کوتاه، این آثار که از بخش‌های جذاب جشنواره بودند هم سرنوشت مشخصی ندارند. چه برنامه‌ای برای رونق جشنواره فیلم کوتاه و نیز انیمیشن دارید؟

به علت شیوع بیماری کرونا نه تنها جشنواره فیلم کوتاه رضوی که سایر جشنواره‌ها نیز نتوانستند آن چنان که باید ایفای نقش کنند. در نتیجه، جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در دوره‌های هجدهم و نوزدهم کنشگری کمتری داشت. فیلم سازی مقوله‌ای تخصصی و نیازمند یک جریان مستمر تولید است؛ از ایده گرفته است تا کارگاه و آموزش‌های فنی و تخصصی باید در این عرصه وجود داشته باشد تا در نهایت به تولید یک فیلم برسیم. در آن دو سال، همه گیری در سراسر کشور وجود داشت و به تبع آن جشنواره‌های امام رضا (ع) هم بی تأثیر نماندند. در جشنواره بیستم رویداد‌های جانبی و حاشیه‌ای برای جشنواره فیلم تعریف شد.

حضور بهروز‌شعیبی و اکران فیلم‌های سینمایی رضوی در چهار شهر پیش بینی شد. فیلم‌ها در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد، سینما آیه قم، سینما راگای شهرری و سینمای شیراز با حضور عوامل تولیدی شان اکران و نقد و بررسی شدند و این رویداد نیز هر روز از شبکه نسیم پخش می‌شد. اکنون جشنواره در تلاش است بتواند با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، سازمان سینمایی سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان سینمایی وزارت ارشاد، پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه رضوی را برگزار کند و این جریان را به روز‌های پرجنب وجوش و پرنشاط دوره‌های قبل از کرونا بازگرداند.

امسال بخش‌های پویانمایی، فیلم نامه، مستند و فیلم کوتاه برای جشنواره فیلم کوتاه رضوی پیش بینی شده اند. اجازه بدهید جریان اجرایی آن به قطعیت برسد و دبیری آن توسط یکی از هنرمندان که مدنظر است، پذیرفته شود، پس از آن خبر تکمیلی اعلام خواهد شد.

با اینکه تاکنون چهارده دوره جشنواره فیلم کوتاه رضوی برگزار شده، هنوز فیلم بلند به بخش‌های جشنواره اضافه نشده است؟ به نظرتان این ظرفیت در این رویداد وجود ندارد؟

قطعا ظرفیت تولید فیلم بلند در این جشنواره وجود دارد و پیگیری و مذاکرات اولیه برای این منظور هم صورت گرفته است، اما لازم است اعتبار مالی کافی برای تولید آن پیش بینی شود. به دنبال این هستیم که بتوانیم برای یکی از تولیدات جشنواره‌های بین المللی امام رضا (ع) و بخش خاصی از فعالیت‌های بنیاد بین المللی امام رضا (ع) فیلمی بلند تهیه کنیم.

درباره ساخت فیلم‌های فاخر با موضوع امام رضا (ع) و ارائه آن به جشنواره فجر گفته بودید که در جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) ریل گذاری می‌کنید. این ریل گذاری یعنی چه و چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید؟

منظور از ریل گذاری فراهم کردن زمینه تولید فیلم از مرحله ایده تا نوشتن فیلم نامه و دیگر بخش‌های فرایند تولید و همچنین رایزنی با نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول در این حوزه برای تأمین اعتبار مالی است. تا آنجا که‌ می‌دانم، پیش بینی‌های اولیه برای این منظور در یک سال گذشته صورت گرفته و مذاکرات در مرحله تکمیل شدن است. مقدمات این ریل گذاری آغاز شده است و اکنون برای تکمیل این چرخه می‌توانیم برنامه‌ای جدی‌تر داشته باشیم.

برنامه‌های شما برای بهتربرگزارشدن جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) چیست، درحالی که این جشنواره دهه سوم خود را‌ می‌گذراند؟

همان طور که اشاره کردم، با آسیب شناسی دوره‌های قبل به این نتیجه رسیدیم که به سمت تخصصی ترشدن جشنواره‌ها برویم. دراین راستا در شروع دهه سوم دو عنوان عمومی به جشنواره اضافه شده است. مورد اول مربوط به هفتمین دوره جشنواره روستایی «آسمان هشتم» است که بنیاد در نظر دارد امسال در کنار آن بایستد و باعث تقویت و تکثیر مدل جشنواره روستایی با موضوع امام رضا (ع) شود. مورد دوم فعال کردن جشنواره‌های دانشجویی است. بنیاد با تشکیل دفتر‌های تخصصی به دنبال جریان سازی عمومی و جلب مشارکت حداکثری مردم است.

در نوع برگزاری جشنواره امام رضا (ع) امسال چه تغییراتی قصد دارید ایجاد کنید؟

در جشنواره‌های شعر به دنبال تولیدمحورکردن با چاپ مکتوبات دوره‌های گذشته و برگزاری محفل‌های شعر در عرصه بین الملل هستیم و امیدواریم بتوانیم محافلی در کشور‌های افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و همچنین کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برگزار کنیم. در جشنواره هنر‌های نمایشی در نظر داریم با پرداخت کمک هزینه تولید، مشاوره تخصصی، اختصاص سالن اجرا و واگذارکردن بهره برداری مالی به خود گروه‌های نمایشی از آن‌ها حمایت کنیم.

به این طریق هم از تولید تئاتر و هنرمندان تئاتر حمایت می‌شود و هم به اقتصاد هنر کمک می‌کنیم. در جشنواره‌های سرود هم امسال بخش اجرا‌های میدانی را اضافه کردیم. گروه‌ها در ایام دهه کرامت رضوی در کنار کاروان‌های «زیر سایه خورشید» در شهر‌های مختلف اجرا خواهند داشت و گروه‌های برتر ملی نیز در این دهه در مشهد اجرا خواهند کرد.

در بخش بین الملل جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) چه رویکردی مدنظر شماست؟ درباره تعامل با هنرمندان سایر کشور‌ها و زمینه ایجاد تعامل با هنرمندان برنامه‌ای دارید؟

در بخش بین الملل درحال برنامه ریزی برای تعامل با هنرمندان سایر کشور‌ها هستیم. در این بخش از تجربه خوب دوره قبل جشنواره استفاده خواهیم کرد. در دوره بیستم هنرمند تاجیکستانی، دولتمند خالوف، به ایران دعوت شد تا قطعه ماندگار «شاه پناهم بده» را غیر از مراسم اختتامیه، در دو مراسم دیگر مربوط به جهاد دانشگاهی و شهرداری مشهد اجرا کند. در استان کرمان هم این هنرمند اجرا داشت. همچنین، در این دوره جشنواره کارتون «مهربانی رضوی» به صورت بین المللی برگزار و حتی برای برگزیدگان این بخش جوایز دلاری پیش بینی شده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->